Dat idee van Carrotz klinkt erg goed!. Stel dat er opdrachten worden verstuurd door de school, die moeten volbracht worden om bijvoorbeeld een tentamen over te mogen slaan (zorgt tenminste voor de juiste stimulans). Stel dat de mutanten per groepjes van vier moeten samen werken, dat ze dan zelf de groepen moeten bepalen maar ook rekening moeten houden dat ze hun gaves moeten gebruiken bij deze 'Quest".
De bedoeling is dat, dat er overal op het eiland (begraven, onder water, in de boomtoppen etc) een bepaalde code is verstopt. Om achter die code te komen moeten de gaves op de juiste manier worden gebruikt, Elke groep krijgt 1 tip om naar een code te zoeken dus ook maar éen aanwijzing. e groep die de code vind is echter niet de winnaar omdat de kluis gezocht moet worden die bij de code hoort, ín de kluis bevind zich de prijs. (Stel dat de kluis zich vind in de simulatie ruimte met een enorme hindernisbaan ;) tip)
Een hint voorbeeld:
Stel dat er een code verborgen ligt onder het water oppervlak: Hint 1: Daar waar de stroming tegen elkaar in stroomt, waar koud water wordt gemengd met warm water zal de zoektocht beginnen. (stel dat daar een schip is gezonden, en dat de code ergens op het schip is geschreven) Dan moeten de leerlingen dus onder water zien te komen, en ze moeten dat doen wanneer het zo licht mogelijk is omdat hoe dieper hoe donkerder. Daarnaast moeten ze zonder gasflessen méeeters onder water.. daar is een gave dus wel handig.
En zo zijn er dus verschillende plaatsen op het eiland waar dezelfde codes verborgen zijn. En dat er dan bijvoorbeeld enveloppen klaar liggen met enkel 1 woord erop, bijvoorbeeld Ocean, Trees, Ground, Fire, Rocks, School etc. en dat het woord dus betekend waar er naar de code gezocht kan worden.
Dat zou dan betekenen dat de leerlingen zelf kunnen kiezen en zo hun voordeel uit hun gaves kunnen halen, en mochten ze geen gave hebben die te maken heeft met een van de onderwerpen kunnen ze zich altijd aansluiten bij iemand die misschien wel een handige gave heeft voor dat onderdeel.